رود جاری

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

خاطره من وعاشورا :

24 آبان 1393 توسط زينلي درب هنزي

دهه محرم آن سال با همه سالهاي قبل از ان وبعد از آن برايم متفاوت بود وشد اولين سالي بود كه بعد از ازدواجم باتفاق همسرم تصميم گرفتيم براي روز  عاشورا ومراسم نخل برداري  به شهر تفت  (نزديكي يزد) برويم آن روزها  كه مقارن  ارديبهشت سال 8 7من وهمسرم دانشجو بوديم ومدتها منتظرفرزند اما به خاطروضعيت مالي نه چندان مناسب نميتوانستيم  دكتر برويم وچاره اي نداشتيم جز صبر كردن ان روز بدون وسيله از خانه بيرون آمديم با اتوبوس به طرف تفت حركت كرديم  اتوبوس شلوغ بود وقتي به تفت رسيديم به خاطر اينكه راهها را براي هيتها بسته بودند كلي راه را پياده  رفتيم واقعا شلوغ بود شهرستاني با اين كوچكي وشلوغي برايم جاي تعجب داشت بعدها متوجه شدم كه اين جمعيت از شهرها يمختلف فقط به عشق اباعبدالله عليه السلام است كه امده اند رودخانه اي كه در وسط خيابان شهر تفت بود كه البته خشك شده بود پاركينگ خودروهايي بود كه نشان ميداد مردم همه اهل اينجا نيستند  … مراسم شروع شد هيت ها يكي يكي آمدند وزير نخل قرار گرفتند كه البته مشخص بود با نظم وتكينيك خاصي قرار ميگيرند همه منتظر يك هيت مانده بودن آنهم هيتي كه بزرگترين هيت تفت بودبه نام هيت سرده ناگهان از گوشه حسينيه مرداني باپاي برهنه بر سر زنان وناله كنان چون رود خروشان وياحسين گويان وارد شدندناله ميزدند وتمام حسينه مردان وزنان در وديوار با ناله اشان بر حسين ميگريست هيت دوان دوان به طرف نخل آمدند نخلي كه نمادي از تابوت حضرت سيدالشهدا صلي الله عليه بود و لا به لاي چوب هاي بزرگ قرار گرفتند وچون قطره اي در دريا گم شدند ناگهان صداي زيباي اذاني برخاست ونخل بر دوش مردان سيه پوش وگريان مانندكشتي بر امواج به حركت در امد وصداي ناله زنان ومردان حسينه را ميگرياند اذان گفته  مي شد ونخل دور حسينه ميگشت ودلها در طواف مولايشان اباعبدالله عليه السلام موذن كه اذان را به پايان برد نخل نيز به همان روش بر جاي اوليه خود قرار گرفت وخيل جمعيت بر سروسينه زنان عزاداري كردند آن روز تا اخر عزاداري مانديم وبعد از تمام شدن عزاداري براي رفتن به خانه بايد به جايگاه اتوبوسها ميرفتيم در حال خارج شدن از حسينيه بودم وتمام احساسم به لرزه در امده بود واقعا منقلب شده بودم اشك امانم نمي داد كم كم از ميان انبوه زنان گذشتم وبه خيابان رسيدم مردي راديدم دست دردست كودكي كه لباس عزا پوشيده بودوسربند يا حسين قرمز رنگي به سرش بسته بود وحدود سه يا چهار سال داشت  ميرفت وبه فرزندش ميگفت :   (حسين بابا تندتر بيا مامانت منتظره ) همان لحظه اه از دلم برخاست وآرزو كردم روزي فرزندي داشته باشم تا نام امام حسين عليه السلام را بر اوبگذارم ما رفتيم اما نه ماه بعد در بيمارستان كودكي داشتم كه نامش حسين بود و امروز 15 سالشه و مثل ان مردان عزادار نخل بلند ميكنه  خدايا شكرت الحمدالله رب العالمين

 2 نظر

چرا امام حسين عليه السلام اهل بيت را به كربلا آورد ؟

24 آبان 1393 توسط زينلي درب هنزي

سيد بن طاووس رحمه الله عليه مي فرمايد ممكن است يكي از  جهاتي كه باعث شدامام حسين عليه السلام حرم سرا وزنان ودختران خود را همراه بياورد اين باشد كه اگر آنانرا در حجاز يا شهر ديگري به جا ميگذاشت يزيدبن معاويه كه لعنتهاي خدا برا اوباد - متعرض انها مي شد وآنها را شكنجه وآزار ميكرد تا بدينوسيله  از مبارزه وشهادت امام حسين عليه السلام جلوگيري كند وهمچنين گرفتاري زنان در دست يزيد باعث مي شد امام از اداي وظيفه بزرگ ورسيدن به مقام هاي سعادت محروم بماند مضافا بر اين كه امر خدا تعلق بر اين گرفته بود كه امام  حسين عليه السلام از همه چيز خود، حتي زن وفرزند در راه خدا بگذرد تا از امتحان الهي سرفراز درايد زنان اهل بيت عليهم السلام به خودي خود مناديان گروهي  عزت وشرافت ومكملين نهضت عاشورا بودند وتا رسوايي باطل وروشن شدن حق از پاي ننشستند آنها در حقيقت نهضت حسين را تكميل نمودند وبا پيام رساني انقلابي خود نگذاشتنذ دشمن از شهادت امام حسين سوء استفاده كند يعني خون امام ويارانش را پايمال كند تحمل همان ناله ها وشيونها وفريادهاي احساسي زنها وبچه ها سبب فزوني ثواب واجر براي امام حسين عليه السلام وباعث ثبات نهضت شد اگر زينبها نمي بودند ومنزل به منزل با مظلوميت خودشان احساس مردم را جريحه دار نميكردند و با هوشياري و اقدام به موقع از قبيل سخنراني هاي آتشين وفريادها ،رسوايي ابن زياد ويزيد را فراهم نمي اوردند ،چه كسي اين رسالت را به عهده ميگرفت ؟دشمن حسين را كشته بود ، و اعلام ميكرد در كربلا مشتي ياغي (العياذ بالله)را كشتيم كه خروج كرده بودند وماجرا تمام ميشد . ديگر كسي همنبود كه دم ازدم برآرد جنايت ننگين يزيد پرده بردارد اما اهل بيت عليه السلام اين رسالت را خوب به سرانجام رساندند .زينب سلام الله عليها وام كلثوم عليها السلام خواهران امام حسين عليه السلام وفاطمه و سكينه و حتي دختر چهار ساله امام حسين عليه السلام (معروف به رقيه)لحظه به لحظه اسارت بر رسوايي خاندان لعنت شده بني اميه افزوده ،تا اينكه مردم يزيد وابن زياد را شماتت ميكردند تا آنجا كه ديگر يزيد ذله شده ودست از اهل بيت (عليهم السلام ) بر داشت وآنهارا آزاد كرد …

كتاب زنان در نهضت عاشورا ،مليحه خادري )

 1 نظر

معصوم بودن حضرت زینب

22 آبان 1393 توسط زينلي درب هنزي

پیوند: http://www.hawzah.net/fa/question/questionview/63908

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا حضرت زینب(س) جزو معصومان نیستند با این که پدر و مادر ایشان هر دو معصوم بودند؟

پاسخ:

قبل از جواب سوال بیان چند نکته خالی از لطف نیست.

الف:عصمت یعنی اینکه انسان به مرتبه ای از معرفت نائل شود که حقیقت و باطن گناه را مشاهده کند و چون انسان در این حالت با ملکوت هستی و جنبه‏های باطنی عالم در ارتباط هست، هرگز دچار اشتباه و خطا نمی‏شود. پس مصونیت از گناه و اشتباه، لازمه عصمت می‏باشد.

ب: گروهی از انسان ها ممکن است به مقام عصمت از گناه نائل شوند؛ اما عصمت از خطا و اشتباه مختص به انبیاء و ائمه علیهم السلام و بعضی از بندگان خاص خداوند است.

ج: اشخاصی که از اولیاء خداوند هستند؛ مانند حضرت عباس که به فرموده امام صادق(ع)؛ انبیاء در روز قیامت به مقام او غبطه می‏خورند و حضرت زینب(س)، معصوم از گناه هستند، اما عصمت از اشتباه در مورد آنان صادق نیست. اگر چه این گونه افراد با توجه به مقام معنوی و روحانیشان؛ به ندرت ممکن است دچار اشتباه شوند، اما نمی‏توان امکان اشتباه را در مورد آنان به کلی منتفی دانست.

د: تمام انبیاء الهی از آدم(ع) تا خاتم(ص) با حفظ مراتب و درجات متفاوتی که دارند؛ معصوم هستند، اما در مکتب حیاتبخش اسلام و از زمان پیامبر اکرم(ص) به بعد؛ تنها چهارده تن معصوم هستند و وقتی چهارده معصوم می‏گوییم، مقصود ما این معنا هست؛ نه انحصار تمام معصومین اعصار و امصار و نسل های تاریخ.

حضرت زینب علیها السلام به اعتراف همه تاریخ نویسان، آراسته به همه فضایل و خصلت های والای اخلاقی و الهی بودند و در سایه این کمالات به مرتبه ای از منزلت انسانی دست یافتند که شایستگی محرم راز الهی و امین ودایع امامت و ولایت بودن را حداقل در بخشی از عمر شریفشان به خود اختصاص دادند. حضرت این را به برکت عنایات خاص الهی و پاکی سرشت و نحوه تربیت و پرورش در دامن پیامبر صلی الله علیه وآله و فاطمه علیها السلام و امیرالمؤمنین علیه السلام و تلاش هایی که در راستای کسب سجایای اخلاقی و به جای آوردن عبادات و فرامین الهی انجام داده بود به دست آورد.

القابی که برای آن حضرت نقل شده به گوشه هایی از عظمت شخصیت این بزرگ بانوی اسلام دلالت دارند. از جمله: عالمه غیر معلمه، نائبة الزهراء، عقیلة النساء، الکامله، ولیدة الفصاحة، الصدیقة الصغری، المعصومة الصغری، صابرة محتسبه، بطلة کربلا، سلیلة الزهراء، امینة الله، محدثه، ناموس کبریا، قرة عین مرتضی، عقیلة بنی هاشم، محبوبة المصطفی، زاهده، عابده، نابغة الزهرا، سر ابیها[1] و…خلاصه این که تک تک این لقب ها به گوشه کوچکی از فضیلت ها و اوصاف برجسته آن حضرت دلالت دارندکه در این مجال نمی گنجد.

باید گفت: «شئونات باطنیه و مقامات معنویه حضرت زینب سلام الله علیها نایبه زهرا، امینه خدا… را هیچ کس نتواند به تحریر و تقریر در آورد».[2]

ابن اثیر می نویسد: «زینب در فصاحت و بلاغت و زهد و عبادت و فضیلت و شجاعت و سخاوت شبیه ترین مردم به پدر خود علی علیه السلام و مادر خود فاطمه سلام الله علیها بود.»[3]

برای آگاهی و اطلاع از احوال و خصوصیات حضرت زینب سلام الله علیها به لینک های ذیل مراجع نمایید:

ولادت حضرت زینب(س)

سالروز رحلت حضرت زینب علیهاالسلام

هم مقام بودن حضرت زینب(س) و مادرشان حضرت فاطمه(س)

زینب علیه السلام در آیینه خاطرات

 

پی نوشت:



[1] خصائص الزینبیه نوشته سید نورالدین جزایری.

[2]خان سپهر، عباسقلی، پیشین، ص 73.

[3]صادقی اردستانی، احمد، زینب قهرمان، تهران، نشر مطهر، چاپ اول، 1372، ص 392، به نقل از وسیلة الدارین فی انصار الحسین، ص432.



 

 1 نظر

هیئت “باغ گندم” یزد کجاست؟ ویژگی‌های این هیئت چیست؟ مداح هیئت فداییان ابوالفضل(ع) کیست؟

12 آبان 1393 توسط زينلي درب هنزي

پیوند: http://www.faraghlit.com/%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%DB%8C%D8%B2%D8%AF-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C/

در پی پخش عزاداری‌های پرشور مردم دارالعباده یزد از شبکه‌های سراسری سیما، رهبر معظم انقلاب، این حرکت شورآفرین و شایسته را مورد تفقد و عنایت قرار دادند.

دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد که ایشان پس از مشاهده عزاداری هیئت باغ گندم یزد، فرمودند: برنامه شما را دیدم؛ خیلی خوب بود، هم از لحاظ سینه‌زنی، هم از لحاظ مداحی، هم از لحاظ دعاهایی که کردید، ان‌شاء‌الله موفق باشید.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی سال‌های گذشته، همواره از دو منظر ایجابی و سلبی به عزاداری‌های حسینی در نقاط مختلف نگریسته و در صورت لزوم، آشکارا یا نهانی، نقاط قوت را تشویق و نقاط ضعف را نقد کرده‌اند که نمونه‌های سلبی آن در ماجرای فتوای ایشان در خصوص تحریم قمه‌زنی و توصیه به پرهیز از برهنه‌نشدن در عزاداری‌ها، قابل ردیابی است.

اقدام امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در تفقد و عنایت به عزاداری یکی از هیئات بزرگ و قدیمی دارالمؤمنین یزد، از جمله اقدامات ایجابی ایشان در تشویق عزاداری‌های صحیح و سنتی ایران اسلامی بود.

در این گزارش کوتاه، به معرفی هیئت باغ گندم یزد و علل پایداری یک سده‌ای این هیئت پرداخته شده است.

سنگ بنای هیئت باغ‌گندم چه زمانی نهاده شد؟

هیئت فداییان ابوالفضل(ع) محله “باغ گندم” یزد یکی از هیئت‌های پرجمعیت و صاحب‌سبک یزد است؛ زمان تأسیس این هیئت، بطور دقیق مشخص نیست ولی بنیان‌گذاری آن را به سال ۱۲۸۰ تخمین زده‌اند. قدمت محله باغ گندم برای اهل یزد بارز است ولی تاریخ دقیق تشکیل هیئت نامعلوم است.

 

آهنگ نوحه‌های این هیئت، روان است ولی یکنواخت نیست. در عین سادگی، بسیار زیباست و شاید بتوان از اصطلاح “سهل ممتنع” برای آن استفاده کرد.


شعار نوحه‌ها، بسیار با آهنگ، همخوانی دارد و گویی از یک جنس است که می‌توان ویژگی‌های آن را در این موارد خلاصه کرد: روان‌بودن، شیوایی، پرداختن به حقایق و دقایق، دوری از تکلف، عاری از مظلوم‌نمایی، سرشار از لطافت، پر محتوا از حیث مضامین و گویای مفاهیم ارزشمند قیام حسینی هم از نظر فلسفه قیام و هم از نظر شور حماسی.

غیر از مبانی ارزشی و اعتقادی مثل عشق و اخلاص که لازمه تشکیل یک هیئت است و معیاری برای سنجش آن وجود ندارد، چهار عنصر اصلی دیگر، باعث کارکرد مؤثر در شاخه تبلیغی هیئت برای بیان شعائر و پیام‌های عاشورایی می‌شود که هیئت‌های صاحب‌سبک یزد مثل فهادان، باغ گندم، چهارمنار، بعثت، شیخداد، پنبه‌کاران و برخی از هیئات دیگر از این عنصر کمابیش بهره گرفته‌اند.

ویژگی‌های هیئت باغ‌گندم یزد چیست؟

۱- نظم و ترتیب شگفت‌انگیز عزاداران در اجرای سینه‌زنی و نوحه‌خوانی دسته‌جمعی

۲- انتخاب آهنگ مناسب برای ساختن نوحه‌ها (زیرا به اعتقاد مداحان این هیئت، هر نوع آهنگی لیاقت پوشیدن لباس شعر نوحه را ندارد.)

۳- اشعار مناسب که شاعر آنها از استادان برجسته ادبیات فارسی و مسلط به زبان کهن و جدید است.

۴- اجرای صحیح و زیبا (مداحان هیئت باغ گندم همواره معتقد بوده‌اند که نوحه‌خوان‌هایی که آهنگ نوحه را خودشان می‌سازند در ارائه و اجراء موفق‌ترند.)

۵ - جمعیت قابل توجه عزاداران

شاعر اشعار نوحه‌های هیئت باغ گندم کیست؟

دکتر سید محمود الهام‌بخش، مدرس دانشگاه و شاعر، متولد شهر یزد در بیستم بهمن ۱۳۳۳ دیده به جهان گشود. وی، فرزند سید علی‌اکبر و متولد «ابرندآباد» یزد است و در اشعار خود از تخلص «الهام» استفاده می‌کند. الهام‌بخش پس از تحصیلات مقدماتی در یزد، ‌در سال ۱۳۵۸ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی را از دانشگاه تهران گرفت. آن گاه به مدت سه سال در تهران به تدریس زبان انگلیسی پرداخت.

 

دکتر الهام‌بخش در سال ۱۳۶۸، دورۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی را با پایان‌نامه‌ای با عنوان زیبایی‌شناسی امثال فارسی در دانشگاه تهران گذراند. وی در ۱۳۷۶ ش درجۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی را با رسالۀ تحقیق در واژگان قرآنی کشف‌الاسرار میبدی از دانشگاه تهران دریافت کرد. از استادان او می توان به دکتر سید جعفر شهیدی، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و دکتر جلیل تجلیل اشاره کرد. از دکتر الهام‌بخش سروده‌هایی در قالب‌های مختلف شعری به چاپ رسیده است.

مداح هیئت باغ گندم کیست؟

حاج “سعید میرزایی‌نسب” نوحه‌خوان فعلی هیئت باغ گندم است و برای مداحی‌های خود معمولا از اشعار دکتر سید محمود الهام‌بخش (متخلص به الهام) استفاده می‌کند.

او متولد ۱۳۵۰ و بیش از بیست سال است که نوحه‌خوان این هیئت است. حاج سعید میرزایی از دوم راهنمایی، نوحه‌هایی برای شهدا می‌خواند و از دوره دبیرستان با بهره‌گیری از اساتیدی چون آقایان اصحاب و آسیاچی با هیئت باغ گندم همراه شد. مهم‌ترین وسواس و دقت او در عزاداری، انتخاب شعر برای نوحه است. سبک نوحه‌ها و پیام‌رسانی در خصوص عاشورا از مهم‌ترین اولویت‌های اوست.

این هم لینک مستقیم عزاداری این هیت 

ت

 2 نظر

یزد حسینه ایران

12 آبان 1393 توسط زينلي درب هنزي

پیوند: http://yhi.ir/called-mosque-in-yazd-iran.html

 

یــزد ؛ حســینـیّه‌ی ایــران

چشم انداز
هرگز ز آستان حسینی مپیچ سر
عزت در این مکان و گشایش در این در است…

یزد، از دیرباز، شهر روضه‌های پی در پی و عزاداری‌های طولانی است.

تا آنجا که تاریخ نشان می‌دهد حداقل از دوران صفویه و رونق آشکار تشیّع، این شهر، مأمن و ملجاء سادات بوده است. دینداری و ایمان راستین این مردم و اعتقادات صادقانه‌شان نسبت به ائمه هدی(علیهم صلوات الله)، زمینه‌های توسعه‌ی فرهنگ عاشورایی در این سرزمین را باعث شده است.

حتی در دوران حکومت جابرانه‌ی بنی‌العباس که سادات و فرزندان دودمان پیامبر از شهرهای خویش آواره شده و به ناچار راهی دیگر بلاد می‌شدند، یزد را پناهگاه و مکانی امن برای اسکان موقت یا دائم خود می‌یافتند. تاریخ این مرز و بوم گواهی می‌دهد که امام هشتم شیعیان حضرت رضا(ع) نیز در سفر طولانی خود از مدینه به خراسان، قریب به دو ماه را در شهر یزد ( در مسجد فُرط) اقامت داشتند و در این دوران، مردم مسلمان و امام‌دوست یزد، محبت‌های فراوان و ارادت‌های خاصی به آن حضرت و همراهانشان نشان می‌دادند.

جوش و خروش حسینی در دیگر شهرهای ایران، معمولا تنها به دهه اول محرم و روز اربعین شهادت آن حضرت اختصاص پیدا می‌کند و چه بسا در شهرهایی از کشور که فقط دو روز تاسوعا و عاشورا را به اقامه‌ی عزای سید و سالار شهیدان می‌پردازند اما در یزد، علاوه بر روضه‌‌های بسیار که در طول دو ماه محرم و صفر در جای جای شهر و کوچه به کوچه این سرزمین ولایی شکل می‌گیرد خیمه‌ی عزای حسینی در قالب روضه‌خوانی‌های هفتگی، ماه‌خوانی و مجالس سنواتی در طول سال نیز ادامه دارد. آنچنان که هیچ کوچه و محله‌ای نیست که در هیچ روزی از سال در آن، پرچم عزای حسینی برافراشته نباشد. ویژگی دیگر این شهر، این است که علیرغم اینکه محلات هر کدام حسینیه و تکیه‌های مخصوص به خود دارند - و چه بسا در یک محله‌ی کوچک، چندین حسینیه‌ی کوچک و بزرگ وقف بر پاره‌ی تن رسول خدا وجود دارد- با اینحال برگزاری مجالس روضه خوانی، تنها اختصاص به مساجد و تکایا و حسینیه‌ها نداشته، چرا که مردم در کمال افتخار، منازل خود را - چه کوچک و چه بزرگ- با آذین‌بندی‌های خاص و پارچه نوشته‌هایی از شعر محتشم و کتیبه‌های شعر عاشورایی می‌آرایند و خیمه‌ها و چادرها و عمودهایی برپا می‌کنند تا ذکر حسین در آن خانه موجب برکت برای اهل آن ‌باشد و این قصه‌ی شیرین هر سال ادامه دارد.
آئین‌ها و مراسم مربوط به عزاداری خامس آل عبا و بویژه سید و سالار شهیدان در یزد آنچنان عمیق و گسترده و متنوع است که می‌توان از آن فرهنگنامه‌هایی مجزا و دایره المعارف‌هایی موسع فراهم آورد تا دیگران بدانند اقامه‌ی عزای حسین با چه آدابی همراه است و چه ارزش و مقامی دارد‌ و چه ابزاری می‌طلبد.
یزد را حسینیه‌ی ایران نامیده‌اند، زیرا این شهر، شهر حسین است. 
یزد را حسینیه‌ی ایران دانسته‌اند، زیرا نام حسین در هر گوشه‌ای از شهر بر منابر و مأذنه‌ها طنین‌انداز است.
یزد را حسینیه‌ی ایران خوانده‌اند، زیرا مردم به روضه‌ها و مجالس حسینی‌اش دل بسته‌اند و به طعم چای روضه دلخوش‌اند و با حضورشان در محافل مذهبی با استماع تاریخ جانگداز کربلا، چراغ تاریخ ساز عاشورا را در دل و جان زنده نگاه می‌دارند. 
یزد را حسینیه‌ی ایران می‌دانند، که بی‌تردید خورشید، هیچ صبحی در این شهر، بی‌ذکر زیارت عاشورا بالا نمی‌آید و ماه، هیچ شبی را بی‌قرص نام حسین به خواب نمی‌رود و دل به فردا نمی‌سپارد .
اگر نبود شأن و مقام والای «مدفن الحسین» یعنی کربلای معلی که قبله‌ی عاشقان و عدالت جویان و آزاد‌مردان است و بر هر شهر و دیاری شرف و برتری دارد، یزد را نه تنها حسینیه‌ی ایران که حسینیه‌ی جهان می‌دانستیم که در حقیقت در هیچ جایی به این اندازه، ذکر و یاد حسین برقرار نیست.
نامگذاری یزد به حسینیه‌‌ی ایران بر سه اصل قدمت، کثرت و … استوار است.
قدمت؛ از آن رو که ارادت مردم یزد به آل‌الله بویژه حضرت اباعبدالله(ع) سده‌های طولانی است که برقرار است چنانچه هم‌اکنون در یزد، مجالس و روضه‌هایی است که عمرشان از 250 سال متجاوز است و سند و گواه آن موجود.
کثرت؛ از آن جهت که در هر کوی و برزن و در هر روز از سال، پرچم عزای حسینی برافراشته است. 
و در نهایت، تنوع در عین منحصر به فرد بودن آیین و مراسم است زیرا نخل برداری یزد با آن عظمت و شکوه در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و سبک خاص نوحه‌خوانی و سینه‌زنی عزاداران یزدی شهره عام و خاص است.   1

البته دلیل دیگری نیز برای نامیدن یزد به حسینه ایران وجود دارد وآنچیزیست  من به عینه در یزد دیده ام  این است بازار یهای قدیمی یزد  قبل از شروع کسب صبح خود را باروضه امام حسین علیه السلام شروع میکنند وآنرا مایه کسب انرژی مثبت برای یک روز کسب حلال میدانند واز  روضه اهل بیت تبرک میجویند

 1 نظر
تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

رود جاری

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • انتظار
  • یاد ها
  • رازهای زندگی
  • مسابقه
  • دفاع
  • ارادت به اهل بیت علیهم السلام
  • درددلهاي گفتني
  • كتاب

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس